Czesi chwalą się samolotem L-259 Striker, i słusznie.

Czesi informują ostatnio, że zakłady lotnicze …. rozpoczęły produkcję nowego samolotu wojskowego, a także, co bardziej interesujące, że będzie produkowany i rozwijany zarówno w Czechach  jak i w Ukrainie. Znając operatywność Czechów można z góry założyć, że w niedługim czasie będzie używany w kilkunastu państwach, czego im szczerze życzę. Nie sposób jednak nie zauważyć, że koncepcja tego samolotu ma początek w końcu lat 50-tych ubiegłego wieku, kiedy to wybrano samolot do szkolenia pilotów samolotów odrzutowych państw Układu Warszawskiego. Z pośród trzech, sowieckiego Jak-30, polskiego TS-8 Iskra, i czeskiego L-29 Delfin, wybrano tego ostatniego. Polska Iskra biła wtedy rekordy świata, ale czechosłowackie zakłady lotnicze rozpoczęły produkcję nie tylko dla państw RWPG, ale z czasem dla innych i, rozwijając samolot w kolejne wersje, wyeksportowały wiele tysięcy do kilkudziesięciu państw. No a teraz rozpoczyna się nowa odsłona i rozwój tego samolotu z izraelską awioniką. Powodzenia.

Pierwsza ilustracja to wizualizacja, kolejna przedstawia samolot podczas wystrzeliwania rakiety. 

To ilustracja polskiego samolotu szkolno-bojowego Grot-2 rzeczywiście nowej generacji. To, że tego samolotu nie ma w polskim  lotnictwie wojskowym i nie jest przedmiotem eksportu, to skutek niewiary w polskie możliwości twórcze, zaczadzenie umysłów urojoną polską niemocą, nie tylko zresztą wśród decydentów, ale to oni ponoszą odpowiedzialność.

Fotografia przedstawia model samolotu Grot-2 podczas badań w tunelu aerodynamicznym Wojskowej Akademii Technicznej. W technologii kompozytowej, w jakiej miałby być wykonany Grot-2, budowa prototypów nie trwałaby długo i nie byłaby tak kosztowna jak samolotu metalowego. Kto chciałby wiedzieć więcej niech sięgnie po książkę Konstruktor. 

To nie wizualizacja, tylko pierwszy polski cywilny samolot odrzutowy zbudowany w zakładach METAL MASTER w Jeleniej Górze, w której nigdy przedtem nie zbudowano żadnego samolotu. Dlaczego można było tak piękny, a przede wszystkim nowoczesny samolot zbudować – przeczytaj w Konstruktorze. Dlaczego, choć od kilku już lat, po wielu próbach w locie, nie jest jeszcze produkowany i eksportowany, bo Urząd Lotnictwa Cywilnego ciągle zwleka z wydaniem certyfikatu. Dlaczego? Pytajcie w Urzędzie.

Reklama

Informacje o aamroczek

Fotografik, członek ZPAF, autor 12 książek w tym 3 albumów fotograficznych. Wydał 4 książki dla fotografujących sprzedane o łącznym nakładzie ponad 90000 egzemplarzy: "O fotografowaniu", "Książka o fotografowaniu", "Książka o fotografowaniu dzieci" oraz "Zdjęcia cyfrowe w oświetleniu zastanym. Fascynująca historia od Available light do HDR".
Ten wpis został opublikowany w kategorii Rozmaitości i oznaczony tagami , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s