Od dłuższego już czas trwa remont ażurowej elewacji kościoła pod wezwaniem Świętego Michała Archanioła na warszawskim Mokotowie. Mam nadzieję sfotografować kościół w całej swej okazałości po ukończeniu prac rekonstrukcyjnych. Dziś, korzystając ze słonecznej pogody poszedłem zobaczyć i ewentualnie sfotografować wnętrze kościoła zaprojektowanego przez znakomitego architekta Władysława Pieńkowskiego. Świątynię zastałem zamkniętą co nie dziwi w dzisiejszych zdziczałych czasach, a ponieważ kancelaria parafialna także była nieczynna o południowej porze, zrobiłem – by nie wracać z pustą kartą pamięci – zdjęcie przez szybę. Przystawiłem aparat do szyby – 1/13 sekundy nie powinna nikogo dziwić. Postaram się o możliwość zrobienia większej liczny zdjęć w lepszych warunkach, to znaczy z użyciem statywu. Jeżeli zrobię to pokażę.
*
The openwork façade of the church of St. Michael the Archangel in Warsaw’s Mokotów district has been under renovation for a long time. I hope to photograph the church in all its glory once the reconstruction work is completed. Today, taking advantage of the sunny weather, I went to see and possibly photograph the interior of the church designed by the excellent architect Władysław Pieńkowski. I found the church closed, which is not surprising in today’s wild times, and since the parish office was also closed at noon, I took a photo through the glass in order not to return with an empty memory card. I held the camera up to the glass – 1/13th of a second shouldn’t surprise anyone. I’ll try to get more photos in better conditions, that is, with the use of a tripod. If I do, I’ll show you.
* * *
Aparat Canon EOS R. Obiektyw Canon TS-E 24.0 mm f/3.5 L II . Przesunięcie osi optycznej obiektywu: +8 mm. Pochylenie osi optycznej obiektywu: 0°. Tryb ustawiania ostrości: M. Tryb fotografowania Fv. Pomiar ekspozycji: szacowany. Przysłona: f/8. Migawka: 1/13 s. Korekta ekspozycji: 0.0 EV. Czułość matrycy ISO auto 250.
Nie ma dobrego miejsca do sfotografowania całej bryły kościoła / There is no good place to photograph the entire body of the church.
Niezbyt (jak dla mnie) piękny ten kościół. A solidne przyłożenie obiektywu do szyby a) pozwala zapobiec refleksom, b) zastępuje statyw. Zresztą przecież wiesz. 😉 Podobnie fotografowałem przez okno z pokoju obłoki srebrzyste w zeszłym roku. Czasy były rzędu sekundy (nie mam 40 tysięcy ISO!) i zdjęcia wyszły nieporuszone.
Przez szyby, jeżeli są czyste, fotografuje się bez problemów, gorzej gdy są kute kraty i zasłaniają na brzegach. Wysokie ISO stało się użyteczne dzięki DxO PureRAW 4, które radzi sobie znakomicie z szumami. Jaką masz najwyższą czułość w swoim aparacie? Mam w canonie R ISO 102400 – to wg instrukcji nie służy do fotografowania tylko do wideo jak i ISO 51200. Przy jakiejś okazji spróbuję zrobić „normalne” zdjęcie z tymi krańcowymi czułościami. Próby zrobiłem i pokazałem, ale to nie zdjęcia z jakimś tematem.