Wydział Mechatroniki i Lotnictwa Wojskowej Akademii Technicznej wzbogacił się o nowe narzędzia do badań opływów modeli samolotów w tunelach hydrodynamicznym i aerodynamicznym. Na zdjęciu pierwsze próby z kamerą do bardzo szybkich zdjęć i model samolotu oświetlony płaską wiązką lasera. Krążąca w tunelu woda „zasiana” została mikroelementami z dwutlenku aluminium o kalibrowanej wielkości, które silnie odbijają światło lasera co pozwala śledzić ich ruch: kierunek oraz prędkość przemieszczania się mikrodrobin, w konsekwencji można poznać charakter zaburzeń opływu. Czy uda mi się sfotografować ścieżki tych drobin tego jeszcze nie wiem, ale będę się o to starał. Inną możliwość da mi fotografowanie (i filmowanie) w świetle ultrafiołkowym emitowanym przez dwie lampy. Dotychczas fotografowanie opływów w tunelu hydrodynamicznym polegało na tym, że z cienkiej rurki umieszczonej przed modelem, lub z małych otworków na kadłubie lub skrzydłach, wypływał cienki strumień kolorowej farby a wywołane opływem modelu zaburzenia fotografowane były w świetle widzialnym. Zamiana wody zafarbowanej na czystą wodę z niewielkim dodatkiem czynnika fluoryzującego da tę korzyść, że taki płyn, pobudzony promieniowaniem ultrafiołkowym będzie emitował światło i zaburzenia opływu modeli będą znacznie lepiej widoczne. Gdy oba sposoby fotografowania opanuję wtedy pokażę co mi „wychodzi” na zdjęciach.
* * *
Fotografia HDR złożona z 3 zdjęć naświetlonych w kolejności + 1/3 EV, – 1 1/3EV, – 3 1/3 EV (ISO 1600; przysłona f/4.0; migawka 1/8 s, 1/30 s, 1/125 s) i złożona w znakomitym polskim programie SNS HDR Pro 2.0 Alpha3, autorstwa Sebastiana Nibisza.
Musisz się zalogować aby dodać komentarz.