Kilka miesięcy temu fotografowałem model samolotu Harnaś w 1,5 metrowym tunelu aerodynamicznym Instytutu Lotnictwa. Nie byłoby w tym niczego ciekawego gdyby nie drobiazg: model był oświetlony dwoma silnymi lampami UV i – po wyłączeniu oświetlenia tunelu – śladowym światłem żarowym z korytarzyka obok tunelu. Nie byłem przygotowany na tak słabe oświetlenie i chcąc nie chcąc ustawiłem aparat na ISO 25600. Ustawiłbym na wyższą czułość, bo przy całkowicie otwartej przysłonie obiektywu 24- 105 mm, migawka ustawiła się na 1/30 s . Taki czas naświetlania był stanowczo za długi dla silnego wiatru w tunelu, nie miałem czasu na manipulacje, bo próby się rozpoczęły, co chwila model zmieniał kąt ustawienia i trzeba było szybko fotografować, a nie kombinować.
Teraz przygotowuję się do podobnego, ale i trudniejszego zadania, mam w Wojskowej Akademii Technicznej fotografować modele w tunelu hydrodynamicznym, także w oświetleniu UV – ale z dodatkiem fleszy studyjnych. Opływ powietrza w tunelu aerodynamicznym i wynikające z tego turbulencje, pokazywały fluoryzujące nitki o średnicy 0,02 mm – w tunelu hydrodynamicznym, w który, krąży 20 ton wody, turbulencje będzie pokazywał płyn z barwnikiem fluorescencyjnym pobudzonym do świecenia promieniowaniem UV. Aby przegotować się przyzwoicie do tej pracy wyposażyłem się w możliwość zdalnego sterowania aparatem fotograficznym i powiem szczerze, to mi się bardzo podoba.
Klikając w poszczególne ikony można dowolnie ustawić aparat, zrobić zdjęcie, skontrolować naświetlenie histogramem, sprawdzić głębię ostrości przy 5-krotnym powiększeniu fragmentu obrazu, a gdy trzeba zmienić balans bieli…
A tak na marginesie, proszę spojrzeć na pierwsze zdjęcie, na zrzut z ekranu Camera Raw: 50000K!
A to zdjęcie dydaktycznego modelu samolotu F-16, zrobione z ustawieniami jak fotografii powyżej.
Musisz się zalogować aby dodać komentarz.