30 kwietnia, przy pięknej słonecznej pogodzie, na lotnisku wojskowym w Sochaczewie przeprowadzono kolejną sesję badań w locie modelu samolotu akrobacyjnego Harnaś.
Model wykonał 3 ośmiominutowe loty. Fotografowałem fazy startu i lądowania a także zachowanie się modelu w locie „na boku”.
Jak widać na tej fotografii Harnaś, którego model jest tylko 3 razy mniejszy od przyszłego samolotu, leci na boku z niewielkim wychyleniem steru kierunkowego i również niewielkim odchyleniem kadłuba w stosunku do kierunku lotu. Jest to możliwe dzięki jego oryginalnym kształtom, między dolnym a górnym skrzydłem Harnaś ma bowiem trzy sporej wielkości powierzchnie, które łącznie z kadłubem dają wystarczającą siłę nośną utrzymującą ciężki model Harnasia w locie poziomym. Ten układ samolotu został opatentowany o czym pisałem już wcześniej, a teraz trwają prace badawcze oraz konstrukcyjne w Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie.
Dla porównania zdjęcia lekkiego i niewielkiego modelu akrobacyjnego o normalnym układzie w locie „na boku”. Jak widać pilot modelu musi wykorzystać składową pionową siły ciągu śmigła aby utrzymać model w locie poziomym. W rezultacie model leci ustawiony pod kątem bliskim 45 stopni w stosunku do kierunku lotu.
Zdjęcia robiłem aparatem Canon EOS 1D Mark IV, pierwsze dwa zdjęcia obiektywem EF 24-105 mm f4L IS USM , trzecie obiektywem EF 100-400 mm f4,5-5,6 IS USM, a ostatnie Sigmą 12-24 mm F4,5-5,6 EX DG HSM II – z wypoziomowanym dokładnie statywem. Zdjęcia zrobione w RAW otwierane były w DxO Optics i łączone programie Photoshop CS-5 PL.
Konkretnej wielkości samolot 🙂
Harnaś ma mieć skrzydła o rozpiętości 8 m. Masa w locie do akrobacji 7oo kg. Napęd silnikiem turbinowym.