Jeden konstruktor – ile projektów?

Z „rękopisu” książki pt. „KONSTRUKTOR”:

Kalendarium projektów i konstrukcji samolotów inż. Andrzeja Frydrychewicza: 

1959: Początek pracy w Ośrodku Konstrukcji Płatowców Nr. 2 zakładów WSK-Okęcie w Warszawie.

1960: MD-12 – udział w projektowaniu samolotu pasażerskiego.

1960: KS-1 – opracowanie koncepcji samolotu krótkiego startu STOL zlecone przez prof. Franciszka Misztala.

1961: PZL-104 Wilga – udział w projektowaniu.
1962: PZL-104 Wilga-2 samolot wielozadaniowy, licencja sprzedana Indonezji.
1963: PZL-101M Kruk 63, modyfikacja samolotu rolniczego PZL-101 Gawron.
1965: PZL-106 Kruk 65, projekt samolotu rolniczego.

PZL-104 Wilga-3 – wniosek racjonalizatorski po rajdzie na Bałkany.

Projekt samolotu bezpilotowego.
1967: PZL-104 Wiga-35 – prace rozwojowe.

1969: PZL-110 Kruk 2T, projekt samolotu rolniczego do zastąpienia licencyjnego An-2,

PZL-104 Wilga-80 – prace rozwojowe,

PZL-110 Kruk 2T, projekt samolotu rolniczego,
1971: Harnaś-71, projekt samolotu akrobacyjnego.

1971: PZL-M14
1972: IL Lala-1, projekt samolotu doświadczalnego z silnikiem odrzutowym AI-25.
1973: PZL-106 Kruk – średni samolot rolniczy dla RWPG.

Airtech: projekt samochodu wyścigowego na bazie samochodu Polski Fiat 126p.

Airtech: projekt samochodu terenowego na bazie samochodu Polski Fiat 126p.

1974: Airtech: projekt samochodu wyścigowego formuły EASTER

           Airtech-Canada projekt ultralekkiego samolot sportowego Skylark – Skowronek.

1975: PZL-106 Turbo-Kruk, samolot rolniczy z silnikiem turbinowym..

1979: PZL-104 Wilga 80 spełniająca przepisy FAR-23, certyfikowana w USA i Kanadzie.

1980: Airtech-Canada przebudowa samolotu De Havilland Canada DHC-2/PZL-3S Beaver

1983: Airtech-Canada przebudowa samolotu De Havilland Canada DHC-3/1000 Otter

1984: PZL-130 Orlik wojskowy samolot szkolno-treningowy dla wojska.
PZL Fregata, projekt samolotu.
PZL-140 Gąsior projekt samolotu gaśniczego.
1985: PZL An-3M, przekonstruowanie samolotu An-2 na napęd turbinowy.
1986: PZL-130 Turbo-Orlik zbudowany w Kanadzie.

Harnaś-3, projekt samolotu akrobacyjnego.
1987: PZL-105 Flaming (Wilga-88), samolot wielozadaniowy.
1989: PZL-140 Forestdefender, projekt amfibii przeciwpożarowej, rozwinięcie koncepcji Gąsiora..
1990: PZL-107 Kaczor, projekt samolotu rolniczego w układzie kaczki..
1994: PZL-230 Skorpion, projekt samolotu pola walki o dużej manewrowości,

PZL-Condor – projekt dwusilnikowego samolotu dyspozycyjnego dla amerykańskiej firmy CADMUS.
1995: PZL-240 Pelikan, projekt samolotu gaśniczego.
1995: PZL Condor, projekt samolotu dyspozycyjnego.
1996: PZL-140 Orlik 2000, projekt samolotu dyspozycyjnego.

1998: PZL-104M Wilga 2000.

Krogulec – bezpilotowy aparat latający.
1999: ITWL Wampir, bezpilotowy samolot latający cel.

PZL-230 Skorpion – ostatnia wersja samolotu Skorpion z napędem turobo-śmigłowym.
2000: PZL-112 Junior, samolot szkolno-sportowy zunifikowany z samolotem Koliber..
2001: Hermes – pierwszy projekt samolotu klasy VLJ.

2002: PZL-130TB

BSSA B-2, projekt odrzutowego samolotu dyspozycyjnego.

2003: PZL-130TC-II Orlik – wersja rozwojowa samolotu szkolno-treningowego dla wojska.

BSSA B-2, projekt odrzutowego samolotu dyspozycyjnego dla firmy BSSA Ingemara Swensona.

2007: PW-103 – projekt bezzałogowego samolotu cywilnego w układzie dwubelkowym w ramach europejskiego konsorcjum CAPECON

PW-114 – projekt bezzałogowego samolotu cywilnego w układzie latającego skrzydła w ramach europejskiego konsorcjum CAPECON.

Projekt koncepcyjny samolotu wysokościowego na zlecenie Ingemara Swensona.
2008: AF-129 – projekt ultralekkiego samolotu w klasie LSA dla firmy Aleksandra Wietrowa w Ostrołęce.

Udział w projekcie samolotu Twinjet Maveric – Bobolot.

Projekt koncepcyjny 3-osobowego samolotu pionowego startu VTOL na zlecenie Ingemara Swensona.

Projekt koncepcyjny pionowzlotu opartego na elementach samolotu BSSA B-2 na zlecenie Ingemara Swensona.
2010: Projekt koncepcyjny struktury flagowego samolotu wycieczkowego Airbus.

Opal-1, ultralekki samolot sportowy lub w klasie LSA dla firmy Andrzeja Opalińskiego w Słupsku.

HAVRE (High Altitude Reconnaissanse Wehicle Enterprise – projekt koncepcyjny na konkurs NASA w USA.

Aerovan, projekt samolotu pasażersko-transportowego klasy STOL.
2011: LAR-1 Flaris, projekt odrzutowego samolotu turystycznego klasy Family Jet dla firmy Metal-Master Rafała Ładzińskiego Jeleniej Górze.

Europen Regional Jet – projekt koncepcyjny europejskiego samolotu komunikacji regionalnej.

PW-141-1 Samonit – projekt bezzałogowego samolotu cywilnego w układzie dwubelkowym.

PW-141-2 Samonit – projekt bezzałogowego samolotu cywilnego w układzie latającego skrzydła.

Airtech: projekt ultralekkiego samolotu Airtech-02 z napędem elektrycznym.

2012: PW-141-3 Samonit – projekt bezzałogowego samolotu cywilnego w układzie latającego skrzydła.

PW-154 Kusy – projekt bezzałogowego samolotu wsparcia taktycznego w układzie latającego skrzydła.

PW-154P Kusy – pilotowa wersja tego samolotu.

OSA – koncepcja samolotu patrolowego dla Policji Państwowej realizowany z WAT.

Harnaś 3bis – projekt nowej wersji Harnasia z silnikiem turbinowym.

Grot-2 – projekt koncepcyjny i studium realności odrzutowego samolotu szkolno-bojowego dla wojska.

Pelikan-2 – projekt koncepcyjny samolotu gaśniczego na zlecenie PZL-EADS Okęcie w Warszawie.

PW-240 Żmija – projekt koncepcyjny bezpilotowego samolotu pola walki, następcy Skorpiona.

LAR-2 projekt koncepcyjny szybkiego samolotu dyspozycyjnego o dużym zasięgu

Reklamy

Informacje o aamroczek

Fotografik, członek ZPAF, autor 10 książek w tym 3 albumów fotograficznych. Wydał 4 książki dla fotografujących sprzedane o łącznym nakładzie ponad 90000 egzemplarzy: "O fotografowaniu", "Książka o fotografowaniu", "Książka o fotografowaniu dzieci" oraz "Zdjęcia cyfrowe w oświetleniu zastanym. Fascynująca historia od Available light do HDR".
Ten wpis został opublikowany w kategorii Rozmaitości i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.