Pentax K-3 sprawił mi satysfakcję

Wczoraj wieczorem na portalu Digital Camera Reviews zamieszczona została informacja o nowym aparacie Pentax K-3 z 24 MP czujnikiem APS-C. Wśród rozmaitych udoskonaleń najwięcej uwagi zwraca fakt pozbawienia aparatu K-3 filtra dolnoprzepustowego jednak z możliwością zachowania jego funkcji użytecznej. Pentax wykorzystał do tego swój system stabilizacji obrazu, który wykorzystuje ruch czujnika aparatu. W K-3 minimalne ruchy czujnika spełniać dadzą taki sam efekt jak filtr dolnoprzepustowy, ale fotografować można na trzy sposoby: z wyłączeniem symulacji filtra dolnoprzepustowego dla uzyskania maksymalnej ostrości obrazu i z symulacją w dwóch intensywnościach, w zależności od potrzeby zmniejszenia lub uniknięcia zjawiska mory.

To rozwiązanie na pewno przez wielu fotografujących zostanie przyjęte z zadowoleniem. Ja natomiast zwróciłem uwagę na jeszcze jedną nowość. Pentax K-3 dał mi nią satysfakcję, bo o potrzebie czegoś takiego pisałem w ubiegłym roku w tekstach takich jak: „HDR ze zdjęć identycznie naświetlonych” i „Autobracketing ISO: Program AE = f(ISO), Av = constans, Tv = constans”.

Chodziło mi o to, że nie tylko do zdjęć o wysokiej rozdzielczości tonalnej HDR, ale i przy normalnym fotografowaniu, potrzebny jest dodatkowy program półautomatycznego ustawienia ekspozycji, w którym zmienną byłaby czułość ISO. Przecież w sytuacji w której chcemy w sposób najlepszy ująć fotografowaną scenę, musimy ustawić prawidłowo wielkość przysłony obiektywu dla uzyskania niezbędnej głębi ostrości, a jednocześnie taki czas otwarcia migawki, żeby poruszające się w obrębie sceny postaci czy przedmioty zostały uchwycone ostro. Dla obiektów nieruchomych czas otwarcia migawki nie ma znaczenia, jeżeli oczywiście nie jest zbyt długi co powoduje wzrost szumów, ale większość tematów zawiera obiekty w jakimś ruchu i jeżeli najpierw przyjmiemy jakąś czułość ISO to przy zastosowaniu preselekcji przysłony Av szybkość migawki będzie właściwa dla naświetlenia, ale przypadkowa dla ruchu na scenie; przy priorytecie migawki głębia ostrości może być za mała lub zbyt duża z konsekwencjami jakie powstają przy mocno przymkniętej przysłonie.

Powie ktoś: – można przecież ustawić przysłonę i migawkę w trybie ustawień ręcznych, Manualnym. Można. Można ustawić przysłonę, potem ustawić szybkość migawki, a potem dopasowywać do tego czułość ISO.  Można, ale to wszystko długo trwa, proszę spróbować, każdy się przekona, że nie idzie to szybko, a czas przygotowania aparatu do fotografowania decyduje często o możliwości wykonania dobrego zdjęcia.

Istnieje więc realna potrzebna dodatkowej funkcji w aparatach fotograficznych a co najważniejsze, wszystko co jest do tego tak naprawdę potrzebne aparaty posiadają. Przecież wszystkie te trzy zmienne: przysłona, migawka i ISO aparaty mają, a niektóre, na przykład Canon 1D Mark IV, ma także funkcję ruchomego ISO, które ulega zmianie, ale tylko wtedy, gdy aparat nie może wydłużyć czasu otwarcia migawki ponad 30 s, lub nie może otworzyć bardziej obiektywu ponad jego jasność.

Aby z tego ruchomego ISO korzystać kupiłem obiektyw Samyang, w którym przysłonę ustawia się ręcznie i tylko z tym obiektywem mogę robić zdjęcia z przysłoną jaka mi jest potrzebna ze względu na głębię ostrości i z migawką odpowiednią do zamrożenia ruchu. Ale dlaczego nie można byłoby do tego wykorzystać innych obiektywów. No i Pentax K-3 to umożliwia, ponieważ wprowadził nowy tryb ekspozycji z priorytetem migawki i przysłony, do ustawień których aparat automatycznie dopasuje czułość ISO:

Minimalny czas otwarcia migawki 30 sek
Maksymalny czas otwarcia migawki 1/8000 s
Tryby ekspozycji
  • Zielony
  • Hyper Program (P)
  • Priorytet czułości (Sv)
  • Priorytet migawki (Tv)
  • Priorytet przysłony (Av)
  • Priorytet migawki i przysłony (TAV)
  • Pomiar ręczny (M)
  • Żarówka
  • X łącze
  • User (3)

 

Informacje o aamroczek

Fotografik, członek ZPAF, autor 10 książek w tym 3 albumów fotograficznych. Wydał 4 książki dla fotografujących sprzedane o łącznym nakładzie ponad 90000 egzemplarzy: "O fotografowaniu", "Książka o fotografowaniu", "Książka o fotografowaniu dzieci" oraz "Zdjęcia cyfrowe w oświetleniu zastanym. Fascynująca historia od Available light do HDR".
Ten wpis został opublikowany w kategorii Rozmaitości, Sprzęt i technika i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

9 odpowiedzi na „Pentax K-3 sprawił mi satysfakcję

  1. Marek Koteluk pisze:

    Pozostaje tylko nazbierać 1300 $ i zmienić system 🙂

  2. Ten pomysł Pentaxa z trzęsącym się czujnikiem to rewelacja, zastanawiam się jedynie, jak długo czujnik ową trzęsionkę wytrzyma – ale to Ty, jako inżynier, jesteś „w tym temacie” bardziej kompetentny. Co się tyczy rozwiązania ze zmienną czułością w czasie niemal rzeczywistym, nie mam uwag, świetnie, brawo Pentax! Po raz kolejny… Szkoda tylko, że tak późno – bo teraz wszyscy zaczną kopiować te rozwiązania, a mój Nikon D700 już się na to nie załapał… No nic, jakoś muszę sobie bez tego dawać radę!

    • aamroczek pisze:

      Stabilizację obrazu w korpusie przez wykorzystanie ruchu czujnika Pentax wprowadził już dawno i to działa. Wykorzystanie tego do symulowania działania filtra dolnoprzepustowego jest natomiast interesującą nowością tym bardziej, że ma dwie opcje, silniejszą i słabszą. Pentax był kiedyś firmą silnie innowacyjną i wiele nowych rozwiązań w aparatach małoobrazkowych pochodzi od Pentaxa.

  3. P.S. Panie Marku – te $ 1300 nie wystarczy, bo jeszcze cała optyka…

  4. Marek Koteluk pisze:

    No tak 🙂
    Czasem korpus to najtańszy element systemu…
    Samyang 14 dla Pentaxa nie jest drogi 🙂

    ps.Mam to szczęście że jestem od początku swojej przygody z fotografią w systemie Pentaxa 🙂

    • aamroczek pisze:

      Kupiłem Samyang 12-24 mm f/2.8 choć mam Sigmę 12-24 a to dlatego, że mogę w tym koreańskim obiektywie ustawić przysłonę jaka mi pasuje, w aparacie migawkę także taką jaką chcę, a Canon 1D Mark IV dobierze mi do tego ustawienia odpowiednią czułość żeby naświetlenie było dobre. W obiektywach z automatyką przysłony to jest niemożliwe.

  5. Marek Koteluk pisze:

    „Kupiłem Samyang 12-24 mm f/2.8” chyba chodziło o Samyang 14 / F 2.8 ?
    No cóż można to zrozumieć jak się widzi godzinę publikacji posta 0:40…
    Ja również posiadam te szkiełko i ma ono zarówno automatykę przesłony jak i ręczne nastawy w jedynym „słusznym” systemie Pentaxa 🙂
    Pozdrawiam serdecznie Marek

    • aamroczek pisze:

      Ma Pan rację, pomyliłem się. To jest Samyang 14 mm 1:2.2,8 ED AS IF UMC. Nie ma automatyki przysłony, ale jest jaśniejszy i ostrzejszy od Sigmy 12-24, choć na ostrość Sigmy nie narzekam. Ten sam Samyang w wersji dla Nikona pozwala aparatowi zanotować ustawienie przysłony, do Canona tego niestety nie ma. Pozdrawiam równie serdecznie.

  6. Witam.
    Nie miałem jeszcze przyjemności brania udziału w dyskusji, ale jestem użytkownikiem cyfrowych Pentaxów prawie od początku. Na jedną rzecz zwrócić chcę uwagę, że progam TAV funkcjonuje od modelu K10D, a więc już dosyć długo (2006 rok o ile dobrze pamiętam). Nawiasem mówiąc mój ulubiony program do zdjęć reportażowych. Pozdrawiam.
    Bartosz Skulimowski

Możliwość komentowania jest wyłączona.