Toruń mnie oczarował, czyli fotografii Torunia część 3.

GOTOWE_Q4X7472-HDR(3)_DxOVP

Do kościoła pw. Wniebowzięcia Najświętszej Panny Marii weszliśmy tuż przed rozpoczęciem ślubu, zrobiłem tylko jedno ujęcie aby nie zakłócać mszy świętej. Świeciły się wszystkie żarówki na żyrandolach i wnętrze jest rozjaśnione, bez tego oświetlenia jest to najciemniejszy kościół w Toruniu, ale takie są kościoły gotyckie: półmrok u dołu, światłość symbolizująca Boga u góry. Bardzo trudno przenieść na fotografię wrażenia z takiego kościoła, ale ten, któremu się to uda, może mieć satysfakcję z dobrze zrobionej fotograficznej roboty. Warto próbować.

Canon EOS 1D Mark IV + EF 24—105 mm f/4 L IS USM. Ogniskowa 24 mm (ekwiwalent 31,2 mm), ISO 5000, f/9.0 = constans, kompensacja ekspozycji -1⅔ EV, sekwencja 3 zdjęć ±1⅔ EV, migawka: 1/40 s, 1/125 s, 1/ 400 s. Program SNS-HDR Pro.

_Q4X7486_DxOVP

Gmach Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika. Wstyd się przyznać, ale zrobiłem sekwencję trzech zdjęć Uniwersytetu z ustawieniem aparatu do fotografowania wnętrza kościoła Wniebowzięcia NMP. Nie popełniacie błędów? Ja popełniam, nawet sporo. Skrajne naświetlenia odrzuciłem.

Canon EOS 1D Mark IV + EF 24—105 mm f/4 L IS USM. Ogniskowa 24 mm (ekwiwalent 31,2 mm), ISO 5000, f/9.0 = constans, migawka: 1/ 8000 s

Katedra 1

Odrestaurowana katedra Świętych Janów zaskoczyła mnie jasnością murów, świetlistością wnętrza i smukłością filarów. Choć nie gustuję w takich ujęciach trudno było mi sobie odmówić zrobienia takiej fotografii. Gdy katedra dorobi się witraży we wszystkich oknach, ta fotografia będzie już tylko dokumentem z dawnych lat.

Canon EOS 1D Mark IV + SIGMA 12-24 mm f/4.5-5.6 II DG HSM. Ogniskowa 12 mm (ekwiwalent 15,6 mm), ISO 1250, f/5,6 = constans, kompensacja ekspozycji -1⅔ EV, sekwencja 3 zdjęć ± 2⅓ EV, migawka: 1/50 s, 1/250 s, 1/1250 s. Program SNS-HDR Pro.

Katedra 2

Przy fotografowaniu aparatem trzymanym w rękach trudno tak wycelować, aby linie równolegle nawy głównej były równoległe na fotografii. Mógłbym oczywiście zrobić niezbędną deformację w photoshopie, ale zrezygnowałem z tego zabiegu.

Canon EOS 1D Mark IV + SIGMA 12-24 mm f/4.5-5.6 II DG HSM. Ogniskowa 14 mm (ekwiwalent 18,2 mm), ISO 1000, f/9,0 = constans, kompensacja ekspozycji -1⅔ EV, sekwencja 3 zdjęć ± 2⅓ EV, migawka: 1/125 s, 1/640 s, 1/3200 s. Program SNS-HDR Pro.

Untitled

Ołtarz główny bazyliki katedralnej pw. Jana Chrzciciela i Jana Ewangelisty przedstawionych z obu stron Chrystusa na krzyżu.

Canon EOS 1D Mark IV + SIGMA 12-24 mm f/4.5-5.6 II DG HSM. Ogniskowa 14 mm (ekwiwalent 18,2 mm), ISO 1250, f/5.6 = constans, kompensacja ekspozycji -1⅔ EV, sekwencja 3 zdjęć ± 2⅓ EV, migawka: 1/20 s, 1/100 s, 1/500 s. Program SNS-HDR Pro.

Chrzcielnica

Średniowieczna chrzcielnica, przy której podczas chrztu małego Kopernika nadano mu imię Mikołaj .

Canon EOS 1D Mark IV + EF 24—105 mm f/4 L IS USM. Ogniskowa 55 mm (ekwiwalent 71,5 mm), ISO 1600, f/5.6, 1/30 s.

_Q4X7499

Zło dobrem zwyciężaj – ekspresyjny pomnik ks. Jerzego Popiełuszki skłania do refleksji nad źródłami pleniącego się zła.

Canon EOS 1D Mark IV + EF 24—105 mm f/4 L IS USM. Ogniskowa 100 mm (ekwiwalent 130,0 mm), ISO 800, f/5.0, 1/2000 s.

Jak na jeden dzień fotografowania to chyba sporo, ale to jeszcze nie koniec. Na koniec będą jeszcze dwie panoramy.

Informacje o aamroczek

Fotografik, członek ZPAF, autor 12 książek w tym 3 albumów fotograficznych. Wydał 4 książki dla fotografujących sprzedane o łącznym nakładzie ponad 90000 egzemplarzy: "O fotografowaniu", "Książka o fotografowaniu", "Książka o fotografowaniu dzieci" oraz "Zdjęcia cyfrowe w oświetleniu zastanym. Fascynująca historia od Available light do HDR".
Ten wpis został opublikowany w kategorii Fotografie, Rozmaitości, Sprzęt i technika i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

5 odpowiedzi na „Toruń mnie oczarował, czyli fotografii Torunia część 3.

  1. janusz55 pisze:

    Jestem mieszkańcem Torunia od urodzenia ( oj, dawno to było) i cieszę się niezmiernie, że miasto podoba się innym. Co do Pańskich fotografii, to jestem nimi zauroczony. Coraz bardziej zachęca mnie Pan do zajęcia się HDRem.

    • aamroczek pisze:

      HDR jest techniką, którą warto opanować. W wielu przypadkach jest niezastąpiona. Oczywiście najlepsze rezultaty można uzyskać fotografując aparatem ustawionym na statywie, ale można także fotografować „z ręki” – wystarczy, że aparat może zrobić 5 zdjęć na sekundę. Oczywiście jeżeli robi szybciej to lepiej. Dobre programy do HDR, a do takich należy polski SNS-HDR, a także drugi Machinery, radzą sobie z niewielkimi przesunięciami i składają sprawnie zdjęcie precyzyjnie w jeden obraz. Zachęcam, także do książki którą napisałem o tych sprawach. Pozdrawiam.

      • janusz55 pisze:

        Książkę, o której Pan wspomina, i nie tylko tę jedną, posiadam i korzystam. By nie za bardzo słodzić – są świetne ( szczególnie „Książka o fotografowaniu).

  2. Robert Drózd pisze:

    Dołączę się do podziękowań – szczególnie cieszy mnie to że daje się robić naturalnie wyglądających HDR we wnętrzach przy ujęciach z ręki. Zachęcił mnie Pan do własnych eksperymentów. Inna sprawa że ISO 5000 to trochę za dużo dla mojego Canona 60d, chociaż za kilka lat normalnym pewnie już będzie stosowanie czułości 6400-12800 w popularnych lustrzankach.

    • aamroczek pisze:

      ISO 5000 zastosowałem tylko w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, przy innych HDR-ach czułość była na poziomie 1000 – 1250 ISO i w większości wnętrz taka czułość jest wystarczająca lub z nadmiarem. Proszę pooglądać fotografie wnętrz, których na blogu jest sporo i zobaczyć z jakimi czułościami były robione. Trochę zajmie to czasu, ale chyba warto. Dziękuję za miłe słowa i pozdrawiam

Możliwość komentowania jest wyłączona.