Fotografia HDR – krok za krokiem (cz 2.)

Skoro wszystkie poprzednie manipulacje nie dały zadowalającego rezultatu, zmieniłem sposób postępowania. Wycofałem wszystkie zmiany i suwakiem Ekspozycja przyciemniłem obraz. Ekspozycję ustawiłem na  –0,66, co w przybliżeniu powinno odpowiadać zmniejszeniu naświetlenia zdjęcia o –⅔ EV. Przy takim ustawieniu Ekspozycji, suwak Odtwarzanie już w pozycji 66 zlikwidował prawie całkowicie czerwone zaznaczenie prześwietlenia w prawym górnym rogu (poprzednio musiał zostać dosunięty do końca skali, ustawiony na 100). Zmiana była dobra, bo czysto biała plama w tle za drzewem nieco przyszarzała i z poziomu szarości 255 zredukowana została do poziomu 238.

2-1

Suwakiem Światło wypełnienia, ustawionym na pozycję 50, rozjaśniłem nieco postać siłacza, przesunąłem także suwak Czarne na 20, ponieważ miejsca, które powinny być czarne (balustrada), były ciemno-szaro-brudne. Przy takim stanie zmian w Camera Raw kliknąłem Otwórz obraz i zacząłem manipulacje w warstwach photoshopa.

2-2

Po skopiowaniu tła przystąpiłem do ustalania poziomu czerni. Najpierw spróbowałem to zrobić szybko wykorzystując Krzywe i górnym znaczkiem sondy kliknąłem w najciemniejsze miejsce bryły unoszonej przez siłacza. Miejsce to na oko wyglądało całkiem czarne, takie jednak nie było (poziom szarości 21), skutek był taki, że zamienione zostało w zupełną czerń a cały obraz jeszcze bardziej pociemniał . Gdy w następnej kolejności otwarłem Poziomy, okazało się jakiego spustoszenia dokonałem poprzednim sposobem. Histogram wcięty został w grzebień.

2-3

Nie tędy droga, wróciłem więc do początku i ustaliłem poziom czerni przy użyciu Poziomów: przesuwałem lewy znak trójkącika przy histogramie w prawo, z jednoczesnym wciskaniem klawisza Alt, do chwili, aż pojawiły się kolorowe plamy i wycofałem do pozycji 9, żeby znikły. Tym sposobem poziom czerni został ustalony bez demolowania histogramu i obrazu. Nie każda szybka metoda jest dobra.

2-4

Ponieważ cały obraz był nadal zbyt ciemny, rozjaśniłem go za pomocą Krzywych:

2-5

a następnie, za pomocą narzędzia Szybkie zaznaczenie wyodrębniłem tło na dole fotografii, razem z siedzącymi na ławce osobami i znów za pomocą Krzywych rozjaśniłem zieleń trawy, krzaki, trotuar i obie osoby, powiększyłem jednocześnie kontrast, przez wygięcie części krzywej do dołu.

2-6

Zostało jeszcze kadrowanie:

2-7

oraz spłaszczenie wszystkich warstw i wyostrzenie:

2-8

Tak wygląda gotowa fotografia. Warto porównać ją z fotografią HDR i wyciągnąć z tego porównania odpowiednie wnioski. Warto stosować HDR czy nie warto?

Ogólne wrażenie z porównania to jedna możliwość oceny, a porównanie powiększonych wycinków daje jeszcze możliwość drugą.  Proszę porównać ilość szczegółów na fotografii uzyskanych z jednego zdjęcia:

2-9

ze zdjęciem HDR:

2-10

Skąd taka gigantyczna różnica? Wyjaśniłem to dokładnie w rozdziale 9 Specyfika naświetlania cyfrowego w książce „Zdjęcia cyfrowe w oświetleniu zastanym. Fascynująca historia od Available Light do HDR – polecam wykres na stronie 123.

Część 3 będzie za jakiś czas.

Informacje o aamroczek

Fotografik, członek ZPAF, autor 10 książek w tym 3 albumów fotograficznych. Wydał 4 książki dla fotografujących sprzedane o łącznym nakładzie ponad 90000 egzemplarzy: "O fotografowaniu", "Książka o fotografowaniu", "Książka o fotografowaniu dzieci" oraz "Zdjęcia cyfrowe w oświetleniu zastanym. Fascynująca historia od Available light do HDR".
Ten wpis został opublikowany w kategorii Fotografie, Rozmaitości, Sprzęt i technika i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.