Słońce w kadrze i pokaz możliwości 5 programów HDR

Canonem 1D Mark IV z obiektywem 24-105 mm f/4.0L itd., zrobiłem sekwencję 7 zdjęć aby  zobaczyć, jak poradzą sobie różne programy HDR w sytuacji, gdy słońce znajdzie się w kadrze. Zdjęcia zrobiłem o godzinie 12:45 w dzień bezchmurny, kadr ustawiłem w taki sposób, aby na tle słońca była gałąź drzewa, chodziło mi o to aby zobaczyć jak duża część gałęzi zostanie przez słońce wypalona. Obiektyw ustawiony był na przysłonę f/11.3, czułość aparatu na ISO 200, przy priorytecie przysłony (Av) aparat odmierzył następujące czasy migawki: 1/49 s, 1/197 s, 1/790 s, 1/3158 s, 1/8192 s i obniżył czułość na ISO 125, 1/8192 s i obniżył czułość do granicy możliwości, do ISO 100. Nie wiem dlaczego, ale aparat pominął jeden czas naświetlania, który powinien być między 1/790 s a 1/3158 s i wynosić 1/1580 s. Gdybym ustawił przysłonę na f/22 byłoby o tyle lepiej, o ile najciemniejsze zdjęcie różniłoby się od poprzedniego.

Ponieważ zdjęcie naświetlone najdłużej było prawie białe więc nie wykorzystałem go do składania w programie HDR, zrezygnowałem także ze zdjęcia najciemniejszego, ponieważ różnica między nim a przedostatnim wynosiła jedynie ISO 25 i skutek zmiany naświetlenia nie był widoczny.

Do scalenia 5 zdjęć użyłem 5 programów: SNS-HDR Pro., Machinery HDR Effects, Oloneo PhotoEngine, plugina HDR Efex Pro i programu do HDR w Photoshopie CS-5, ale które zdjęcie pochodzi z którego programu, to już zostawiam domyślności tych, których to interesuje. Ciekaw jestem kto trafnie wskaże program, który wygenerował najlepsze zdjęcie (nr. 5). Jeżeli ktoś chciałby uzyskać potwierdzenie swojego trafnego wyboru, proszę podać w komentarzu adres e-mailowy. Odpowiem tylko tym, którzy trafnie wskażą najlepszy program.

1

Nr. 1

2

Nr. 2

3

Nr. 3

4

Nr. 4

5

Nr. 5

Informacje o aamroczek

Fotografik, członek ZPAF, autor 10 książek w tym 3 albumów fotograficznych. Wydał 4 książki dla fotografujących sprzedane o łącznym nakładzie ponad 90000 egzemplarzy: "O fotografowaniu", "Książka o fotografowaniu", "Książka o fotografowaniu dzieci" oraz "Zdjęcia cyfrowe w oświetleniu zastanym. Fascynująca historia od Available light do HDR".
Ten wpis został opublikowany w kategorii Fotografie, Rozmaitości, Sprzęt i technika i oznaczony tagami , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

8 odpowiedzi na „Słońce w kadrze i pokaz możliwości 5 programów HDR

  1. Dalibóg nie wiem, który program dopasować do której fotografii, bo nie mam o tym pojęcia, ale, jak dla mnie, najlepsze są wersje 2 i3, a nie 5! De gustibus non est disputandum…

    • aamroczek pisze:

      Na zdjęciu 2 a także na 3 są zaszarzenia wokół słońca i mnie to przeszkadza. Pod latarnią najciemniej, ale nie koło słońca. Mnie najbardziej odpowiada zdjęcie 5. Jest najczystsze.

      • adawro pisze:

        Fakt – są zaszarzenia wokół słońca – ale mi bardziej przeszkadza spadek szczegółów faktury kory na pniu po lewej. Z tego powodu chyba bardziej odpowiada mi zdjęcie 3. Obawiam się, że takie porównanie programów niestety może bardziej zależeć od ustawienia „suwaków”. Ciekaw jestem jak w takim porównaniu wypada program Luminance HDR.

  2. Najlepsze znaczy tu: najbardziej przekonywujące. Bo słoneczko trudno zobaczyć dokładnie i ostro, gdy się patrzy gołym okiem. HDR lepszy od zmysłu wzroku? Pewnie tak, tylko…

    • aamroczek pisze:

      Zdjęcia zostały tylko otwarte i w jednym przypadku rozjaśnione, innych manipulacji nie było. A generalnie chodziło o to co się dzieje wokół słońca, brzegi mnie zupełnie nie interesowały, w tym przypadku. Luminanse HDR nie mam, więc nic na ten temat nie mogę powiedzieć. Jeżeli ktoś ma i chciałby się w to włączyć, to mogę mu przesłać pliki RAW i niech dołączy swoje otwarcie dla porównań. Pozdrawiam.

      • adawro pisze:

        No to ja się chętnie włącze i poproszę o pliki RAW zamiast (at) proszę wstawić w adresie @ – mój mail: awrobel75(at)gmail.com
        Tylko obawiam się o wagę plików – czy przejdą mailem….
        Co do Luminance HDR – to jest rozwiązanie Open Source – prawdopodobnie daleko mu do profesjonalnych narzędzi – jednak przy takich porównaniach powinna być to dobra baza do analizy.
        Do pobrania ze strony http://qtpfsgui.sourceforge.net/?page_id=10

  3. Darek Notts pisze:

    – stawiam na HDR Efex Pro darexcell@yahoo.co.uk

  4. Marek Koteluk pisze:

    SNS HDR zdjęcie nr 1, Machinery HDR Effect zdjęcie nr 2 i mój osobisty faworyt 🙂
    pilulae@gmail.com

Możliwość komentowania jest wyłączona.