Wspaniała Katedra w Sandomierzu.

Bazylika katedralna p.w. Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Sandomierzu jest wyjątkowo piękną świątynią. Byłem w Sandomierzu przejazdem, więc wpadłem do niej jak po ogień i zrobiłem przy okazji tylko dwa ujęcia, nawy głównej i południowej. Zbyt dużo zwiedzających (jak na  fotografowanie) a ja za mało czasu (na fotografowanie) mogłem poświęcić. Ale co zrobiłem, pokazuję. Może uda mi się pojechać jeszcze raz do Sandomierza i zrobić bardziej interesujące ujęcia. Może.

Cała trudność fotografowania polegała na tym, aby skutecznie wygasić plamy światła na posadzce, które na zdjęciu naświetlonym prawidłowo dałyby (i dały) czysto białe placki bez jakichkolwiek szczegółów. Zastosowałem sekwencję 2 zdjęć różniących się ekspozycją o +3 EV z kompensacją ekspozycji ustawioną na – 3 EV. W rezultacie takiego ustawienia jedno zdjęcie zostało naświetlone normalnie, a drugie niedoświetlone 8-krotnie. Ot i wszystko. Trudne? Banalnie proste, do zrobienia większością aparatów cyfrowych. Potem trzeba tylko wsadzić oba zdjęcia do programu HDR i wychodzi co trzeba. Najczęściej używam polskie oprogramowanie SNS-HDR Professional, bo uważam, że jest najlepsze, choć wolniejsze od innych. Ciągle widzę w Internecie pytania: – Który program do HDR jest najlepszy? No to mówię co myślę: – Najlepszy jest SNS-HDR made in Poland.

Kuchnia noga, doceniamy to co mamy i nie szukajmy cudów po świecie. W książce „Zdjęcia cyfrowe w oświetleniu zastanym. Fascynująca historia od Available Light do HDR” zacytowałem Amerykańsca, który był łaskaw ogłosić całemu cywilizowanemu światu, że SNS-HDR jest niedoceniony. Ja go cenię i Wam radzę to samo.

*

Aparat: Canon EOS 1D Mark IV. Obiektyw: Canon EF 24—105 mm f/4 L IS USM. Data i czas: 2012-06-16 > 12:26:33. Ustawiona ogniskowa obiektywu 28,0 mm. Ekwiwalent ogniskowej: 36,4 mm. Czułość aparatu: ISO 3200. Pomiar ekspozycji: wielosegmentowy. Program AE. Priorytet przysłony obiektywu (Av):  f/6.3; szybkość migawki 1/60 s. Kompensacja ekspozycji: -3,0 EV. Sekwencja 2 zdjęć z ustawieniem ekspozycji ± 3,0 EV. Ustawienie migawki na zdjęcia seryjne. Bez statywu. Format zapisu: RAW. Przestrzeń koloru: Adobe RGB. Oprogramowanie: SNS-HDR Professional i PhotoShop CS5 PL.

Informacje o aamroczek

Fotografik, członek ZPAF, autor 10 książek w tym 3 albumów fotograficznych. Wydał 4 książki dla fotografujących sprzedane o łącznym nakładzie ponad 90000 egzemplarzy: "O fotografowaniu", "Książka o fotografowaniu", "Książka o fotografowaniu dzieci" oraz "Zdjęcia cyfrowe w oświetleniu zastanym. Fascynująca historia od Available light do HDR".
Ten wpis został opublikowany w kategorii Fotografie, Rozmaitości, Sprzęt i technika i oznaczony tagami , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.