Błąd u św. Jakuba w Sandomierzu…

Gdy fotografowałem w ciemnym wnętrzu kościoła Dominikanów p.w. św. Jakuba, najstarszej zachowanej świątyni w Sandomierzu, popełniłem błąd niemożliwy do naprawienia w żadnym programie graficznym. Zrobiłem konieczne zmiany ustawienia aparatu: podniosłem czułość ISO do 1250, wprowadziłem sekwencję 3 zdjęć seryjnych, ustaliłem wartość kompensacji ekspozycji, zapomniałem jednak zmienić priorytetu przysłony obiektywu (Av), na priorytet czasu naświetlania (Tv). A przy takim ustawieniu, powszechnie zalecanym jako prawidłowe, aparat odmierzył trzy różne czasy otwarcia migawki przy stałej przysłonie obiektywu, co nie dało żadnych korzyści. Natomiast gdybym — jak czynię to wtedy gdy fotografuję bez użycia statywu w słabym oświetleniu i przy dużych kontrastach — wybrał priorytet migawki (Tv), wtedy przy takim samym czasie otwarcia migawki 1/60 s, pierwsze zdjęcie, najmocniej naświetlone, aparat zrobiłby przy całkowicie otwartej przysłonie obiektywu z czułością podniesioną do ISO 2500 (tryb: „Przesuń ISO” mam stale włączony). Natomiast trzecie zdjęcie zostałoby zrobione ze zmienioną przysłoną obiektywu, zredukowaną mocno do f/10.0 i witraże zostałyby nie tylko naświetlone prawidłowo, ale znalazłyby się także w powiększonej na tym zdjęciu głębi ostrości. Tak się jednak nie stało, skutek widać. Szkoda.

*

Aparat: Canon EOS 1D Mark IV. Obiektyw: Canon EF 24—105 mm f/4 L IS USM. Data i czas: 2012-06-16 > 13:09:15. Ustawiona ogniskowa obiektywu 73 mm. Ekwiwalent ogniskowej: 94,9 mm. Czułość aparatu: ISO 1250. Pomiar ekspozycji: wielosegmentowy. Program AE. Priorytet przysłony obiektywu (Av):  f/5.0; szybkość migawki 1/60 s. Kompensacja ekspozycji: – EV. Zdjęcia seryjne. Sekwencja 3 zdjęć z ustawieniem ekspozycji ± 1 EV. Format zapisu: RAW. Przestrzeń koloru: Adobe RGB. Do programu HDR użyłem ostatecznie 2 zdjęcia, odrzuciłem najmocniej naświetlone. Format zapisu: RAW. Przestrzeń koloru: Adobe RGB. Oprogramowanie: SNS-HDR Professional i PhotoShop CS5 PL.

Informacje o aamroczek

Fotografik, członek ZPAF, autor 10 książek w tym 3 albumów fotograficznych. Wydał 4 książki dla fotografujących sprzedane o łącznym nakładzie ponad 90000 egzemplarzy: "O fotografowaniu", "Książka o fotografowaniu", "Książka o fotografowaniu dzieci" oraz "Zdjęcia cyfrowe w oświetleniu zastanym. Fascynująca historia od Available light do HDR".
Ten wpis został opublikowany w kategorii Fotografie, Rozmaitości, Sprzęt i technika i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.