Zgadnij, które z tych dwóch zdjęć to HDR?

To?

Czy to?

Informacje o aamroczek

Fotografik, członek ZPAF, autor 10 książek w tym 3 albumów fotograficznych. Wydał 4 książki dla fotografujących sprzedane o łącznym nakładzie ponad 90000 egzemplarzy: "O fotografowaniu", "Książka o fotografowaniu", "Książka o fotografowaniu dzieci" oraz "Zdjęcia cyfrowe w oświetleniu zastanym. Fascynująca historia od Available light do HDR".
Ten wpis został opublikowany w kategorii Fotografie, Rozmaitości i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

10 odpowiedzi na „Zgadnij, które z tych dwóch zdjęć to HDR?

  1. Marek Koteluk pisze:

    Te niżej 🙂
    Co wygrałem ?

    • aamroczek pisze:

      Nie ogłaszałem konkursu z nagrodami, więc nagrodą jest tylko satysfakcja. No i myślę, że nie byłoby właściwe gratulować w tak banalnej sprawie.
      Pozdrawiam

      Andrzej

  2. adawro pisze:

    A ja myślę, że to wyżej bo zauważam charakterystyczny spadek kontrastu. Gdyby nie pytanie o HDR to podejrzewał bym użycie filtra polaryzującego w drugim zdjęciu.

    • aamroczek pisze:

      Jednak to zdjęcie dolne jest złożone w programie HDR. Więcej na jego temat napiszę w ostatnim komentarzu.
      Pozdrawiam

      Andrzej

  3. Scena nie wymaga hdr. 😛

    • aamroczek pisze:

      Nie napisałem, że scena domaga się HDR, tylko które z tych dwóch jest HDR. Zresztą może jedno jest HDR, a może żadne nie jest.

  4. afrykaniec pisze:

    Zgadzam się z Panem Markiem, że drugie zdjęcie jest HDR.
    Nie widać tego na pierwszy rzut oka, ale przecież o to chodzi, żeby technika, którą zdjęcie jest zrobione, nie odwracała uwagi od samego zdjęcia.
    Jeżeli jednak istnieje punkt odniesienia, w postaci pierwszej fotografii do porównania, to różnice między nimi pozwalają zidentyfikować, która z nich została zrobiona daną metodą.
    Nie wspominając już o istnieniu exifa.

    Powymądrzałam się trochę, a teraz będzie mega-obciach jak okaże się, że to wcale nie jest prawda.

    Pozdrawiam,

    Marcelina

    • aamroczek pisze:

      Pierwsze zdjęcie, górne, zrobiłem przy czułości ISO 200, przysłonie f/9.0, migawce 1/250 s. Chciałem zrobić jeszcze drugie gdy robotnicy będą niżej, ale czekając postanowiłem zrobić zdjęcia do HDR aby zobaczyć czy zastosowanie HDR do obiektu o takim kontraście miałoby jakiś sens. Zrobiłem dwa zdjęcia, jedno z korektą ekspozycji +2,0 EV, drugie bez korekty. Zmieniłem czułość aparatu z IS0 200 na ISO 500 i przy priorytecie przysłony, f/9.0 jedno zdjęcie naświetlane było przez 1/160 s a drugie przez 1/640 s. Zdjęcia zapisane zostały w RAW, otwierane w Camera raw w Photoshopie a jedyną zmianą jaka została przeprowadzona w tych 3 zdjęciach to korekta obiektywu. Zastosowałem program SNS-HDR Pro. I w zdjęciu pojedynczym a także uzyskanym z programu SNS-HDR podniosłem nasycenie a na koniec oba zdjęcia zostały identycznie wyostrzone. I to wszystko. Dolne zdjęcie to HDR, potwierdzam to raz jeszcze.
      Myślę, że wnioski każdy może wyciągnąć sam.
      Pozdrawiam i zapraszam do dyskusji.

      Andrzej

  5. Marek Koteluk pisze:

    A ja żartowałem z tą nagrodą 🙂
    W drugim widać wyraźnie więcej we wnętrzach budynku za szybami i to pozwala na proste rozróżnienie.

    ps. Domyślam się następna Pańska książka będzie w całości poświęcona technice HDR

    Pozdrawiam Marek

    • aamroczek pisze:

      Nie miałem żadnych wątpliwości, że to żart. I masz, Marku, rację, że po tym można te dwa zdjęcia rozróżnić jak zostały zrobione.
      A co do następnej książki to mam ją już w jakichś 75-80% zrobioną, ale nie dotyczy fotografii, tylko, najogólniej mówiąc, polskiego lotnictwa. Książki „Zdjęcia cyfrowe w oświetleniu zastanym….” oraz „Książka o fotografowaniu” są jeszcze w sprzedaży, więc nic mnie nie mobilizuje do myślenia co by tu jeszcze… Ostatnio zresztą nie fotografowałem tylko pisałem, teraz będę miał więcej czasu to znów wezmę aparat nie tylko po to, aby zrobić koleją ilustrację do nowej książki. Ale „hadeeruję” zapamiętale, bo po pierwsze chciałbym zdobyć jak najwięcej doświadczenia, a po drugie to mi się podoba, a po trzecie to łatwiej takim sposobem fotografować. Naprawdę nie rozumiem, jak redaktor czasopisma fotograficznego w swojej recenzji mógł zrobić mi zarzut, że co ja proponuję? HDR i wysokie ISO? No właśnie tak, Z całą świadomością. Bo to jest przyszłościowe. Naprawdę nie widzę potrzeby używania flesza poza fotografią reklamową, ale tym się większość nie para.
      Pozdrawiam

      Andrzej

Możliwość komentowania jest wyłączona.