HDR, a zasady etyczne fotoreportera.

Parę miesięcy temu Washington Post opublikował na pierwszej stronie fotografię wykonaną w technologii HDR i wywołał tym poważny spór o to, czy można używać HDR do fotografii reportażowych. Zarzut sformułowany przez prezesa National Press Photographers Association był taki, że HDR nie jest odpowiednie dla dokumentalnego fotoreportażu, ponieważ kodeks etyczny fotoreporterów zrzeszonych w NPPA nie dopuszcza żadnych manipulacji w obrazie, a HDR nie różni się od innych tego rodzaju niedopuszczalnych działań. Strona przeciwna zgadzała się co do tego, że niewłaściwe zastosowanie technologii HDR może spowodować fałszywe przedstawienie fotografowanej chwili, jednak prawidłowe użycie HDR dokładniej rekonstruuje scenę w momencie wykonania fotografii i obecnie HDR jest najlepszych narzędziem dla fotografów chcących przekazać realizm fotografowanego zdarzenia.

Jeżeli fotografie HDR wywołują (w Ameryce, nie u nas) takie zastrzeżenia, to co powiedzieć o zdjęciach reporterskich przy których używano lampy błyskowej? W świetle flesza powstaje inny obraz fotografowanego obiektu niż go widzimy przed i po wykonaniu zdjęcia, w naturalnym dla tego zdarzenia czy sceny oświetleniu. Poświęciłem temu książkę „Zdjęcia cyfrowe w oświetleniu zastanym. Fascynująca historia od Available Light do HDR” – kogo takie sprawy rzeczywiście interesują, może zapoznać się z moimi przemyśleniami i argumentami.

*

Aparat: Canon EOS 1D Mark IV. Obiektyw: Canon EF 24—105 mm f/4 L IS USM. Ustawiona ogniskowa obiektywu 105 mm. Ekwiwalent ogniskowej: 136,5 mm. Filtr UV. Czułość aparatu: ISO 400. Pomiar ekspozycji: wielosegmentowy. Program AE. Priorytet migawki (Tv):  1/500 s, przysłony obiektywu f/7,1. Kompensacja ekspozycji: 0,0 EV.  Format zapisu: RAW. Przestrzeń koloru: Adobe RGB. Oprogramowanie: SNS-HDR Professional i PhotoShop CS5 PL. Fotografia to pseudo HDR z jednego zdjęcia.

Advertisements

Informacje o aamroczek

Fotografik, członek ZPAF, autor 10 książek w tym 3 albumów fotograficznych. Wydał 4 książki dla fotografujących sprzedane o łącznym nakładzie ponad 90000 egzemplarzy: "O fotografowaniu", "Książka o fotografowaniu", "Książka o fotografowaniu dzieci" oraz "Zdjęcia cyfrowe w oświetleniu zastanym. Fascynująca historia od Available light do HDR".
Ten wpis został opublikowany w kategorii Fotografie, Rozmaitości, Sprzęt i technika i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.